Profilaktyka stomatologiczna w gabinecie dentystycznym

Głównym zadaniem profilaktyki jest walka z osadem, płytką nazębną – podstawową przyczyną rozwoju próchnicy i chorób przyzębia.

Podstawowymi z zabiegami profilaktyki są zabiegi takie jak skaling, piaskowanie, lakowanie oraz fluoryzacja .Mają one  na celu utrzymanie prawidłowego stanu zdrowia zębów, dziąseł i całej jamy ustnej.

Skaling

Skaling – to zabieg polegający na usuwaniu twardych złogów nazębnych, czyli kamienia nazębnego, który najbardziej osadza się w okolicach szyjek zębowych.

Kamień nazębny powstaje pod i nad dziąsłami i stanowi środowisko dla rozwijających się bakterii. Skutkiem gromadzenia się osadu mogą być choroby dziąseł, np. paradontoza czy próchnica.

Nasz gabinet dentystyczny w Szczecinku oferuje usuwanie kamienia nazębnego za pomocą ultradźwięków.

Skaling ultradźwiękowy jest nowoczesną metodą usuwania kamienia nazębnego, a zarazem szybszą i dokładniejszą, niż metody mechaniczne.

Skaler jest urządzeniem działającym na zasadzie generowania drgań o bardzo wysokiej częstotliwości, nawet kilkudziesięciu tysięcy razy na sekundę.
Dentysta
przykłada do zęba końcówkę skalera, która przenosi drgania na powierzchnię zęba sprawiając, że kamień nazębny łatwo pęka i odpryskuje.

Przeprowadzanie skalingu ultradźwiękowego zalecane jest 1-2 w roku, uwarunkowane od indywidualnych predyspozycji pacjenta do odkładania się kamienia.

Istnieją przeciwwskazania do wykonania skalingu u osób z wszczepionym rozrusznikiem serca, pourazowym odklejaniem siatkówki oka oraz kobietom w ciąży.

Piaskowanie zębów w gabinecie dentystycznym

Piaskowanie zębów to zabieg dentystyczny, który polega on na usuwaniu płytki nazębnej, wszelkich osadów i przebarwień z powierzchni zębów za pomocą piaskarki.

W naszym gabinecie dentystycznym w Szczecinku używamy profesjonalnej piaskarki, która oczyszcza zęby za pomocą specjalnego piasku.

Podczas codziennej higieny jamy ustnej szczoteczka do zębów nie jest w stanie wyczyścić wszystkich trudno dostępnych miejsc, w których szybko gromadzi się płytka bakteryjna. Jedynie zabieg piaskowania, który może być przeprowadzony wyłącznie w gabinecie dentystycznym, jest w stanie skutecznie zapobiec odkładaniu się płytki bakteryjnej.

Piaskowanie jest bezpieczne i bezbolesne, czasami może powodować niewielkie i krótkotrwałe podrażnienie dziąseł.

Regularne piaskowanie zębów w gabinecie dentystycznym sprawi, że zapobiegniemy rozwojowi bakterii, chorobom zębów i dziąseł, a przede wszystkim zachowamy estetyczny wygląd naszych zębów.

Piaskowanie zalecane jest w szczególności dla osób:
– pijących dużo kawy i herbaty
– palaczy
– posiadaczy tzw. stłoczonych zębów
– noszących aparaty ortodontyczne
– osób, które zdecydowały się na wybielanie zębów

Przeciwwskazaniem do przeprowadzenia zabiegu piaskowania jest:

• ciąża,
  • alergia na składniki używanych preparatów,
  • występowanie ran i owrzodzeń śluzówki,
  • stan zapalny jamy ustnej.

Lakowanie zębów w Clinica Dental Blue

Lakowanie zębów to zabieg profilaktyczny, którego celem jest zabezpieczenie zębów przed próchnicą.

Najbardziej narażone na rozwój próchnicy są zęby trzonowe. W górnej powierzchni zębów trzonowych znajdują się zagłębienia, pofałdowania i szczeliny, które ułatwiają przeżuwanie pokarmów. W tych miejscach najczęściej zalega płytka nazębna oraz resztki pokarmowe i to one są główną przyczyną powstawania próchnicy.

Jak przebiega zabieg lakowania zębów?

Lakowanie zębów to procedura zupełnie bezbolesna. Dentysta rozpoczyna zabieg od dokładnego oczyszczenia powierzchni zęba. Do tego celu wykorzystuje się specjalne nakładki w formie szczoteczki, które przypominają nieco elektryczną szczoteczkę do zębów.

W kolejnym etapie dentysta nanosi na powierzchnię zęba preparat wytrawiający w postaci żelu, który sprawi, że lak wypełni i uszczelni bruzdy, dokładnie do nich przylegając.

Dentysta kolejno nanosi cienką warstwę laku, który wypełni wszelkie zagłębienia i bruzdy na powierzchni zęba. W ostatnim etapie zabiegu następuje naświetlanie zalakowanej powierzchni specjalną lampą, której światło pozwala uzyskać docelowe właściwości laku. Dzięki temu zabiegowi skutecznie uniemożliwia się powstawanie próchnicy w zabezpieczonych miejscach.

Po lakowaniu zębów konieczne są okresowe kontrole stomatologiczne -najlepiej co pół roku, w trakcie których dentysta ocenia, czy nie doszło do utraty laku i uzupełnia ewentualne ubytki.

Dentysta w gabinecie dentystycznym, przeprowadza zabieg lakowania zębów również u dzieci.

Lakowanie zębów szczególnie zalecane jest u dzieci, dlatego zabieg ten warto wykonać jak najwcześniej, tuż po pojawieniu się pierwszych stałych zębów trzonowych.
Należy podkreślić, że zabieg lakowania jest bezbolesny, dlatego z reguły jest dobrze tolerowany przez dzieci.
Kolejne pojawiające się zęby u dziecka należy lakować na bieżąco.
Nie należy zbyt długo zwlekać z wizytą u dentysty, wówczas może już być zbyt późno, a dentysta, zamiast lakowaniem, będzie musiał zająć się usuwaniem próchnicy.

Fluoryacja zębów, przeprowadzona przez dentystę jest jednym ze sposobów na ochronę naszych zębów przed próchnicą oraz nadwrażliwością.
Głównym składnikiem używanym do przeprowadzenia zabiegu fluoryzacji jest fluor, który:
– wspomaga remineralizację szkliwa, czyli odbudowę w miejscach, gdzie pojawiają się drobne ubytki,
– uodparnia szkliwo zębów na działanie szkodliwych kwasów i bakterii,
– tworzy na zębach barierę, która utrudnia przywieranie osadu i tworzenie się kamienia nazębnego,
– hamuje rozwój bakterii, które przyczyniają się do powstawania próchnicy.

W naszym gabinecie stomatologicznym do przeprowadzenia fluoryzacji używamy profesjonalnych lakierów z wysokim stężeniem fluoru w składzie.

Fluoryzacja to zabieg bezbolesny i bezpieczny.
W pierwszym etapie fluoryzacji, dentysta dokładnie oczyszcza zęby z wszelkich zanieczyszczeń oraz pozostałości jedzenia. Czyszczenie wykonywane jest za pomocą specjalnej, obrotowej szczoteczki. Następnie na zęby nakłada się preparat z fluorem.

Wskazania do wykonania zabiegu fluoryzacji:
– nadwrażliwość szyjek zębowych,
– przeciwdziałanie próchnicy w miejscach wypełnień ubytków,
– przebarwienia płytki nazębnej,
– eliminowanie nadwrażliwości zębów u osób noszących aparaty ortodontyczne,
– wcześniejszego wykonania zabiegu skalingu i piaskowania, w celu zmniejszenia tempa narastania osadu i kamienia nazębnego.

Lista dostępnych usług

Usunięcie kamienia nazębnego